Pharmapromo Kft.

huen

Fogalmak

CTR (click through rate)

Az átkattintási arány megmutatja, hogy egy hirdetés esetén a megjelenések számához képest hányan kattintottak rá a linkre. A CTR tehát a megjelenések és kattintások aránya.

PPC (pay per click)

Kattintás után fizetett összeg, egy olyan hirdetési módszer, ahol a hirdetők licitálnak arra, hogy mennyit fizetnek a hirdetésükre érkező kattintásokra. A licitek célja, hogy egy témakörben a legmagasabb összeget ajánló hirdető jobb pozícióban jelenjen meg versenytársainál.

CPI/CPM (cost per impression)

1000 megtekintés költsége. Az interneten megjelenített hirdetések esetében ez arra vonatkozik, hogy mennyibe kerül, ha 1000 megtekintést elér a hirdetésünk.

CPC (cost per click)

A kattintás költsége, az interneten megjelenített hirdetések esetében ez arra vonatkozik, hogy mennyibe kerül, ha valaki rákattint a hirdetésünkre.

Forgalmi források

  • Keresőforgalom (search engine): A webhely látogatóinak azon szegmense, akik Google-ből vagy egyéb keresőből jutottak oldalunkra.
  • Közvetlen forgalom (direct traffic): A portál azon látogatói, akik könyvjelzőre kattintva vagy a webhely URL-jét a böngészőbe beírva kerültek a webhelyre.
  • Hivatkozó oldalak (reffering sites): A portál azon látogatói, aki más internetes oldalakon elhelyezett hivatkozásokra, linkekre kattintva jutnak el a weboldalra.

Visszafordulás (bounce rate)

A Bounce Rate azt hivatott mutatni, hogy milyen arányú a “lepattanó” látogatók száma, azon userek aránya, akiknél a ki- és belépő oldal azonos, tehát nem tekintettek meg több lapot a portálon. Ez azt is jelenti, ha egy látogató 10 percig olvas, és utána egyetlen linkre sem kattint a lapon, hanem bezárja az ablakot vagy a vissza a gombra nyom, akkor ő visszaforduló látogatónak számít.

PI (page impression, oldalletöltés)

A PI az angol page impression kifejezés rövidítése, ami magyarul az oldalletöltések számát jelenti. Megkülönböztethetjük az ún. full page impression és a kezdeményezett page impression számot. Az előző a teljesen letöltődött oldalak számát jelzi, míg utóbbi minden megkezdett oldalletöltés számát mutatja függetlenül attól, hogy az oldal letöltése megszakadt-e, megszakították-e menetközben.

PV (page view, oldalletöltés)

Amikor megnézünk egy weboldalt számítógépünk böngészőjében, akkor gyakorlatilag letöltjük az oldalt. Ha hússzor nézzük meg az adott oldalt pár perc alatt, akkor a letöltések száma húsz. Az oldalletöltés tehát azt fejezi ki, hány teljes oldalt töltöttek le, vagyis az összes felhasználó hányszor látta az oldalunkat.

UV (unique visitor, egyedi látogató)

A webforgalom mérésének egy viszonylag egyszerű adata, amely azt mutatja meg, mennyien látták összesen az oldalunkat. Gyakorlatilag a weboldalt felkereső egyedileg megkülönböztethető (például IP címük alapján) látogatók száma. Ha valaki rendszeresen felkeresi ugyanazon oldalt ugyanazon számítógépről, bármennyiszer is látogatja meg, egy egyedi látogatónak számít.

Visit

A visit a látogatók különálló látogatásainak a száma, függetlenül attól, hogy hány oldalt néztek meg. A látogatás méréséhez definiálni kellett, hogy mitől számít új látogatásnak egy belépés az oldalunkra. Az elfogadott elv szerint, ha a látogatónk elhagyja az oldalunkat, és azt követően több mint 30 perccel később tér vissza, az már új látogatás. Ez azt jelenti, hogy ha a felhasználó kattintgat az oldalunkon, megnéz több mindent, és nem hagyja el azt, akkor akár órákat is eltölthet ott, az akkor is egy látogatásnak minősül.

Auditált és nem auditált mérés

Webforgalmunk mérésére olyan alkalmazásokat érdemes használni, amelyek pontos és részletes eredményt adnak. A legelterjedtebb külső mérő eszközök a Google Analytics, a Gemius, a Webaudit, és az Alexa. Jelenleg csak a WebAudit illetve a Gemius auditált, ezért elfogadott a forgalmi adatok értékelésekor. Bár a Google Analytics rendkívül professzionális alkalmazás, mégsem számít hiteles forgalmi mérőeszköznek. Mostani formájában ugyanis egy zárt mérőeszköz, amelyet a portálok belső használatára tervetek. Az auditált adatok az esetek többségében publikusak (erről a portál üzemeltetője dönthet).

A forgalommérés előnyei

A webanalitika tulajdonképpen egy olyan professzionális webstatisztika, amely a puszta mérőszámok riportolásán kívül sokkal mélyebb és testre szabottabb elemzésekhez is tud információt nyújtani. A forgalmi statisztikákból nyomon követhetjük a látogatók számának alakulását, hogy közülük hányan jöttek egy másik honlapon levő linkre kattintás után, illetve kik jutottak el az oldalra keresők közvetítésével. Azt is megtudhatjuk, hogy milyen szavak begépelése után küldte hozzánk a látogatókat az adott kereső (általában a Google).