Pharmapromo Kft.

huen

Fogalmak

Homepage

Kezdőoldal, egy weboldal bevezető oldala és általában tartalomjegyzéke, ahonnan a portál szinte bármelyik részére eljuthatunk. A homepage általában az az oldal, ami egy domain név beírásakor megjelenik.

iOS

Az iPhone OS, OS X iPhone vagy iOS annak az operációs rendszernek a neve, amelyet az Apple Inc. fejlesztett ki az iPhone, iPod Touch és iPad készülékekre.

IP-cím

Az IP-cím (Internet Protocol-cím) egy egyedi hálózati azonosító, amelyet az egymással kommunikáló számítógépek egymás azonosítására használnak. Minden, az internetre kapcsolt számítógépnek van IP-címe.

Az internetet használó számítógépek minden tranzakció során megadják IP-címüket, amely segítségével elvileg be lehet azonosítani az adott gép helyét és tulajdonosát, illetve egy adott géppel végzett tevékenységekről sok információt lehet gyűjteni. Az IP-cím számos országban, többek között Magyarországon is személyes adatnak számít.

Kampány ágrajz

Az e-detailing bemutatók diái logikai szerkezetük alapján ágrajzba rendezhetők. A „kötelező elemeken”, az ún. mérföldkő diákon belül további választási lehetőségek, új témaegységek nyílnak. Egy-egy e-detailing bemutató megtekintésekor követhető, hogy a felhasználó mely diákat tekintette meg, a diasor elemeit milyen sorrendben nyitotta meg, stb.

Kampánymegtekintés

Az a folyamat, amely során az adott felhasználó a kezdődiától eljut a promóciós anyag utolsó diájáig (végdia). (Az opcionális elemek – feedback kérdőív, diasor véleményezése – ebbe nem számítanak bele.)

Közösségi hírmegosztás

A közösségi hírmegosztás azt jelenti, hogy a felhasználók egymás között maguk osztják meg a híreket, hivatkozásokat, ezekhez értékelést is írhatnak. A legtöbb kattintást, illetve legjobb értékelést kapott hírek jelennek meg a felületen. Ilyen hírmegosztó felület például a Digg, vagy a Reddit.

Közösségi linkmegosztás

A közösségi linkmegosztás során a felhasználó egyes honlapok hivatkozásait gyűjti össze, illetve rendszerezett formában tárolja. Ezeket a linkeket megoszthatja más internetezőkkel is. Ilyen linkmegosztó szolgáltatás például a Delicious, vagy a Google Reader.

Közösségi média

A közösségi média felületeinek célja az üzenet közösségi interakciókon keresztüli terjesztése. A közösségi média internetes és online eszközök segítségével az egyoldalú informálást igyekszik átalakítani párbeszéddé, interaktív közléssé. Ez átalakítja a felhasználók szerepkörét is, hiszen egyszerű befogadókból szerkesztőkké, tartalomszolgáltatókká válnak.

Közösségi oldal aggregáció

A közösségi oldal aggregáció olyan alkalmazást jelent, amellyel egy online felületre gyűjthetjük össze a közösségi oldalak tartalmait.

Link

A hiperhivatkozás, más néven link a hasonló témájú információkat köti össze az online felületeken. Ez az összekötő eszköz vonatkozhat szöveges, vagy egyéb online tartalmakra (videókra, képekre). Hasznos a linkek használata olyankor is, ha egy adott internetes tartalomhoz sok helyről származó információ kapcsolódik. A linkek általában elkülönülnek szövegkörnyezetüktől, formailag érdemes kiemelni őket.

Linkgyűjtemény

Olyan weboldal, amely tematikusan csoportosítva jeleníti meg az egyes honlapokat. Ilyen linkgyűjtemény például a startlap.hu és lap.hu aloldalai, amelyek egy-egy témára vonatkozó honlapok, illetve internetes tartalmak hivatkozásait tartalmazza. A weboldalunkat érdemes regisztrálni ilyen linkgyűjteményekben, hiszen a kihelyezett linkek több látogatót juttatnak el honlapunkra, illetve növeljük a weboldalunkra mutató külső hivatkozások számát.

Meghívó email

Az e-detailing bemutató tartalma egy meghívó email-en keresztül jut el a felhasználóhoz, aki a meghívó e-mail-ben található linkre kattintva belépési név és jelszó megadása nélkül közvetlenül az e-detailing oldalra jut.

Mikro-blog

A mikro-blog abban különbözik a blogtól, hogy bejegyzései igen rövidek, általában csupán egy linkből, képből, videóból, vagy néhány mondatból állnak. A felhasználói felület általában egyszerű. A mikro-blogok esetében a hangsúly a gyors, lényegre törő információátadáson van. Ilyen mikro-blog felület például a Twitter vagy a Posterous.

Okostelefon

Fejlett, gyakran PC-szerű funkcionalitást nyújtó mobiltelefon, amelynek teljes értékű operációs rendszere szabványosított platformot nyújt az alkalmazásfejlesztők számára. Olyan készülék, amely olyan fejlett funkciókat tartalmaz, mint az e-mail, Internet és e-book-olvasó, és/vagy teljes értékű billentyűzet.

PI (page impression, oldalletöltés)

A PI az angol page impression kifejezés rövidítése, ami magyarul az oldalletöltések számát jelenti. Megkülönböztethetjük az ún. full page impression és a kezdeményezett page impression számot. Az előző a teljesen letöltődött oldalak számát jelzi, míg utóbbi minden megkezdett oldalletöltés számát mutatja függetlenül attól, hogy az oldal letöltése megszakadt-e, megszakították-e menetközben.

Pop-up

Az előugró ablak vagy popup, pop-up a különböző számítógépes programokban felugró ablakok közös elnevezése. Legismertebb formái a böngészőkben felugró ablakok, melyekben rendszerint reklámok jelennek meg. Több program létezik, amely a popupokat blokkolja. A popupok helyes alkalmazásával könnyen irányíthatók a látogatók. Nem véletlen, hogy az online marketinggel foglalkozó cégek honlapján általában megtalálhatók ezek az eszközök.

PPC (pay per click)

Kattintás után fizetett összeg, egy olyan hirdetési módszer, ahol a hirdetők licitálnak arra, hogy mennyit fizetnek a hirdetésükre érkező kattintásokra. A licitek célja, hogy egy témakörben a legmagasabb összeget ajánló hirdető jobb pozícióban jelenjen meg versenytársainál.

PV (page view, oldalletöltés)

Amikor megnézünk egy weboldalt számítógépünk böngészőjében, akkor gyakorlatilag letöltjük az oldalt. Ha hússzor nézzük meg az adott oldalt pár perc alatt, akkor a letöltések száma húsz. Az oldalletöltés tehát azt fejezi ki, hány teljes oldalt töltöttek le, vagyis az összes felhasználó hányszor látta az oldalunkat.

RSS csatorna

Egyes honlapok, így blogok, különböző portálok friss tartalmának rövid összefoglalóit sűríti az RSS, amely segítségével terjeszthetőek az újonnan felkerült cikkek, bejegyzések. A hagyományos hírlevéltől interaktívabb megoldás, hiszen a felhasználó maga iratkozhat fel különböző RSS-csatornákra, így előre meghatározhatja, milyen forrásból szeretne friss tartalmat, híreket kapni. Az RSS használata kényelmes a felhasználó számára, hiszen ily módon akár több száz honlap híreit is összegyűjtheti és kezelheti egyetlen felületen. Az RSS-csatornák megjeleníthetők weboldalakon, illetve léteznek erre külön kifejlesztett programok is.