Pharmapromo Kft.

huen

Fogalmak

3G

Harmadik generációs mobilkommunikációs szabvány. A korábbiaknál nagyobb sávszélességgel bír, amely multimédiás alkalmazások használatát teszi lehetővé.

4G

Negyedik generációs mobilkommunikációs szabvány. Nagy adatátviteli sebesség, nagy kapacitás és a nyílt internetes szabványok használata, illetve továbbfejlesztett multimédiás szolgáltatások jellemzik.

A forgalommérés előnyei

A webanalitika tulajdonképpen egy olyan professzionális webstatisztika, amely a puszta mérőszámok riportolásán kívül sokkal mélyebb és testre szabottabb elemzésekhez is tud információt nyújtani. A forgalmi statisztikákból nyomon követhetjük a látogatók számának alakulását, hogy közülük hányan jöttek egy másik honlapon levő linkre kattintás után, illetve kik jutottak el az oldalra keresők közvetítésével. Azt is megtudhatjuk, hogy milyen szavak begépelése után küldte hozzánk a látogatókat az adott kereső (általában a Google).

Android

Az Android egy mobil operációs rendszer, melynek fejlesztését az Android, Inc. kezdte meg, amit később a Google felvásárolt, majd az Open Handset Alliance nevű szövetség vette át a fejlesztését. Az eszköz vezérlése a Google által fejlesztett Java programkönyvtárokon keresztül történik. A platform lényeges része a Google eszköztár.

Auditált és nem auditált mérés

Webforgalmunk mérésére olyan alkalmazásokat érdemes használni, amelyek pontos és részletes eredményt adnak. A legelterjedtebb külső mérő eszközök a Google Analytics, a Gemius, a Webaudit, és az Alexa. Jelenleg csak a WebAudit illetve a Gemius auditált, ezért elfogadott a forgalmi adatok értékelésekor. Bár a Google Analytics rendkívül professzionális alkalmazás, mégsem számít hiteles forgalmi mérőeszköznek. Mostani formájában ugyanis egy zárt mérőeszköz, amelyet a portálok belső használatára tervetek. Az auditált adatok az esetek többségében publikusak (erről a portál üzemeltetője dönthet).

Banner

A banner online felületen megjelentetett hirdetés. Ez általában egy 468×60-as, vagy egy 120×240-es méretű, minél inkább figyelemfelkeltő, színes reklám, amely egy linket foglal magába. Így a bannerre kattintva megjeleníthető az adott esetben reklámozott terméket, szolgáltatást bemutató online tartalom.

Blog

A blog egy olyan weboldal, amely bizonyos időközönként a szerző bejegyzéseivel frissül, és ezeknek a bejegyzéseknek sorozatából áll össze. A blog témája, formai megjelenése széles skálán mozoghat. A bejegyzések általában fordított időrendi sorrendben jelennek meg, így a legfrissebb tartalom látható elsőként. A blog lehet nyilvános, mindenki számára elérhető, illetve zárt is.

CPC (cost per click)

A kattintás költsége, az interneten megjelenített hirdetések esetében ez arra vonatkozik, hogy mennyibe kerül, ha valaki rákattint a hirdetésünkre.

CPI/CPM (cost per impression)

1000 megtekintés költsége. Az interneten megjelenített hirdetések esetében ez arra vonatkozik, hogy mennyibe kerül, ha 1000 megtekintést elér a hirdetésünk.

CTR (click through rate)

Az átkattintási arány megmutatja, hogy egy hirdetés esetén a megjelenések számához képest hányan kattintottak rá a linkre. A CTR tehát a megjelenések és kattintások aránya.

Detailing

Orvosok, egészségügyi szakemberek részére orvoslátogatók által bemutatott terméktájékoztató. Az orvoslátogató személyes jelenlétét feltételező marketing tevékenység.

Dia

Az e-detailing termékbemutató, tájékoztató egy oldala, a diasor egy eleme. Ezeken lépkedve járható be az online prezentáció. A diasor első diája a kezdődia, utolsó diája a végdia. „Mérföldkő diának” nevezzük azt a diát, amelyen az adott promóciós anyag szempontjából kulcsfontosságú tartalmi elemeket, logikai csomópontokat helyezünk el. Ezen utóbbi diák olyan helyet kapnak a diasorban, hogy a megtekintés közben lehetőleg ne kerüljék el az adott felhasználó figyelmét.

Digitális detailing

Digitális eszköz (pl. tablet) segítségével megvalósuló detail tájékoztató, többnyire az orvoslátogató által a látogatás során bemutatott, általában nem lineáris szerkezetű diasorból álló termékprezentáció. A digitális eszközön megvalósuló detailing tipikusan rugalmas, a befogadó igényeinek megfelelően alakítható, a diasor több útvonalon is bejárható.

Domain név

Az internethez csatlakozó computerek, illetve az internet helyek azonosító neve. Ezzel az egyedi névvel hivatkozhatunk szolgáltatónk szerverén elhelyezett webhelyekre, illetve online postafiókunkra is. Például: www.webbeteg.hu, [email protected]. A domain név végződése területi elhelyezkedésre vonatkozik. Így például a magyarországi nevek vége „.hu” jelzésű.

e-Detailing

A detail tájékoztató elektronikus úton, meghívó e-mail útján jut el az orvoshoz, egészségügyi szakemberhez, aki önállóan tekintheti meg a terméktájékoztató diáit. A diasor különböző elemei között a szakember több lehetséges útvonalon juthat hozzá az információhoz. A detailing ezen formája orvoslátogatói jelenlétet, segítséget nem igényel.

Értékelés

Az e-detailing bemutató végén, a feedback kérdőív mellett szintén opcionális lehetőségként a felhasználó szöveges formában, illetve egy adott skála segítségével számszerűen is értékelheti, véleményezheti a látottakat.

Feedback kérdések

Az egyes e-detailing kontaktusok végeztével az orvosok opcionális feedback kérdőívet tölthetnek ki, melyben specifikusan csak az általuk látott információra vonatkozó bevéső, emlékeztető kérdéseket találnak. A rendszer természetesen lehetővé teszi az egyes e-detailing diák ismételt tanulmányozását is.

Forgalmi források

  • Keresőforgalom (search engine): A webhely látogatóinak azon szegmense, akik Google-ből vagy egyéb keresőből jutottak oldalunkra.
  • Közvetlen forgalom (direct traffic): A portál azon látogatói, akik könyvjelzőre kattintva vagy a webhely URL-jét a böngészőbe beírva kerültek a webhelyre.
  • Hivatkozó oldalak (reffering sites): A portál azon látogatói, aki más internetes oldalakon elhelyezett hivatkozásokra, linkekre kattintva jutnak el a weboldalra.

Fórum

A fórumok a felhasználók hozzászólásaiból épülnek fel, a felhasználók párbeszédét, véleménynyilvánítását teszik lehetővé egy-egy meghatározott témában. A fórumokon a témára vonatkozó főkategóriák és szűkebb alkategóriák könnyítik a keresést, tájékozódást. A felhasználók hozzászólásai időrendben jelennek meg, így általában az utolsó bejegyzések láthatóak. Összetettebb fórumrendszerekben kiemelt témák is megtalálhatók.

Hírlevél

A hírlevél egy elektronikusan formában terjesztett, rendszeresen megjelenő publikáció. A hírlevél általában egy, a hírlevélre feliratkozó felhasználót érdeklő témáról szól. Mint ahogy az e-mail általában elfogadottabbá vált a hagyományos levelezéssel szemben, a hírlevél is igen hamar népszerű tájékoztatási forma lett. A szolgáltató számára hatékony tájékoztatási mód a hírlevél, amely egyszerre sok felhasználóhoz juttatható el. Fontos kiemelni, hogy hírlevél kizárólag annak küldhető, aki ezt előzőleg engedélyezte. A hozzájárulás nélkül elküldött reklámanyagok spam-nek minősülnek.